AL VOLTANT DEL PAISATGE
Setembre – juny
FASE 1: “Fase prèvia a l’aula”
FASE 2: “Experiència al museu”
FASE 3: “Creació pràctica”

1) PROPOSTA INFANTIL – El paisatge de la matèria
Objectiu: descobrir el paisatge a través dels colors, les formes i les textures, entenent la pintura no només com una manera de representar allò que veiem, sinó també com un joc de materials i sensacions relacionades amb el nostre entorn.
Desenvolupament: La proposta començarà amb una explora
ció dels colors i les textures que trobem en la natura i en el nostre entorn més proper: el marró de la terra, el verd de les fulles, els blaus del cel, les textures de les pedres… A partir de la visita al museu, jugarem a buscar en les obres aquells colors, formes i textures que ens recorden la natura o diferents elements del paisatge, com les cases del poble, els edificis o els espais que habitem.
Durant la visita, els infants podran observar com els artistes transformen aquests elements a través de la pintura i descobrir que un paisatge no sempre ha de ser una representació fidel del que veiem.
Taller: Convertirem el que hem descobert durant la visita en una experiència plàstica. Experimentarem amb diferents materials i textures —com esponges, fulles, terra o altres elements naturals— per crear formes, empremtes i composicions. El resultat podrà ser un mural col·lectiu en què cada infant aporte el seu propi fragment de paisatge, o bé una creació individual.

2) PROPOSTA PRIMÀRIA – Del paisatge a l’abstracció
Objectiu: Explorar el pas de la figuració a l’abstracció a través de la representació del paisatge, experimentant amb la línia, les formes, els colors i la descomposició dels elements que el formen.
Desenvolupament: La proposta començarà a l’aula amb una primera aproximació a l’evolució de la representació del paisatge. A partir de diferents exemples del museu, observarem com els artistes han representat el paisatge de maneres molt diverses, des d’una representació més realista fins a formes progressivament més figuratives i abstractes.
Durant la visita al museu, explorarem conceptes com la línia de l’horitzó i diferenciarem entre paisatge real, figuratiu i abstracte. Descobrirem com, a través de la simplificació, la transformació i la descomposició de les formes, així com de l’ús de la línia i el color, un paisatge pot anar allunyant-se de la realitat sense deixar de suggerir un lloc o un entorn.
Taller: Crearem un collage de relleus per construir un paisatge en tres dimensions inspirat en Vilafamés i el seu entorn. Combinant materials com cartró, sorra, teles i pintura, l’alumnat experimentarà amb les diferents textures, formes i altures del paisatge. A partir de la superposició i transformació dels materials, cada participant podrà construir la seva pròpia interpretació del paisatge, jugant amb allò real i allò abstracte.

3) PROPOSTA SECUNDÀRIA – Paisatges Onírics
Objectiu: Explorar la representació visual d’un ambient a partir dels elements més onírics, com ara l’ambient o el simbolisme.
Desenvolupament: Debatre sobre com l’art del segle XX deixa progressivament de representar o copiar la natura per expressar el territori d’una manera més subjectiva i emocional. Els artistes ja no pinten només allò que veuen, sinó també allò que senten, utilitzant la matèria, les textures i les formes com a mitjà d’expressió. Al museu es farà un
recorregut per les sales dedicades a l’informalisme i l’abstracció matèrica, observant com els artistes utilitzen la matèria per representar i transmetre sensacions, paisatges i experiències.
Taller: Creació d’un paisatge abstracte a partir de les sensacions i imaginacions personals de l’alumnat a partir de diferents materials, com pintura, teles, sorra o cartró (a elecció de l’artista).






1) PROPOSTA SECUNDÀRIA