Síguenos en:

In- disciplina. Art i disseny al seu aire

Sala 30 Aeroport de Castelló. Exposició del programa València Capital Mundial del Disseny 2022

Totes les obres que componen aquesta exposició tenen en comú el seu caràcter independent. Cap d’aquestes (encara que alguna semble suggerir-ho) ha sigut elaborada sota un paraigua projectual conformista. Cadascuna amb un esperit diferent, comparteixen, però, el desig de transitar per una senda pròpia.


Amb el llenguatge de l’art, o amb el del disseny, han trobat la revolta del camí per a no doblegar-se al que s’intueix fàcilment. Com acabem de revelar, hem inclòs en la mostra peces de disseny industrial i produccions artístiques, veient com com, en aquesta confluència, s’estableixen paral·lelismes de diferents tipus, formals o conceptuals. En aquest vis-a-vis (que sovint utilitza el Museu de Vilafamés en la seua programació expositiva) es fa palesa la creativitat com l’element comú que subjau als processos d’aquestes dues disciplines que, no obstant això, parteixen de formulacions diferents. En aquest sentit, és ja clàssica la distinció que Bruno Munari planteja en Artista e Designer entre les maneres de treballar de l’artista i del dissenyador o dissenyadora. Amb totes les matisacions que puguem fer, moltes de les afirmacions del teòric italià són encara essencialment vàlides, encara que hem d’afinar-les. Si bé és cert, com ell afirma, que els artistes operen mitjançant la subjectivitat i els dissenyadors amb la racionalitat i la lògica, la postmodernitat —i encara abans, altres fórmules estilistes— es desdiuen d’aquesta visió. Els dissenyadors postmoderns van introduir la indisciplina en el procés formal del projecte.

I precisament aquesta indisciplina és l’eix d’aquesta proposta. Una de les grans exposicions, dedicada a un dels dissenyadors que formen part d’aquesta mostra, Ron Arad, es deia justament així: «Ron Arad: No discipline». Ens hem permès d’al·ludir en el nostre títol a aquest altre referit a l’obra del dissenyador israelià, la prestatgeria Bookworm, que s’inclou en aquesta nova proposta de la Sala 30.