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29 kitsch (i una mica surrealista)

29 kitsch (i una mica surrealista)

29 KITSCH (Y UNA PIZCA SURREAL)

De Hollywood a Bollywood, hoy en día el kitsch recorre el planeta. El kitsch es un fenómeno universal, omnipresente y transversal; podemos rastrear su presencia en todas las clases sociales y en cualquier ideología política, del mismo modo que su impronta se encuentra en todos los sectores culturales y en cualquier disciplina artística. Según Matei Calinescu, el término kitsch empezó a utilizarse en los círculos artísticos de Múnich, entre 1860 y 1870, para referirse al «material artístico barato» (1991: 229). Sin embargo, podemos encontrar objetos kitsch mucho antes de la aparición de este término que los agrupa conceptualmente, sin que por ello pierdan su rica y variada singularidad.

Esta exposición empezó a plantearse antes de que un virus en forma de corona se colara en nuestras vidas. Queríamos (entonces) introducir un poco del jovial mundo del kitsch en las salas de nuestro Museo. La misma –y redoblada– intención nos guía ahora. Los acontecimientos recientes sin duda necesitan del amplio respiro de una estética que huye de lo insondable para identificarse con lo lúdico y el exceso, aunque sin dejar, en ocasiones, de realizar una crítica explícita del mundo que habitamos.

El Museo de Vilafamés tiene 29 salas y un patio. En este último colocaremos una pieza, y también en la mayor parte de las salas, dependiendo de su contexto y tamaño. Un total de 29 obras (de autor o anónimas) que dialogarán con las que ahora las pueblan. La muestra estará abierta al público desde el 26 de septiembre al 16 de enero de 2021.


29 KITSCH (I UNA MICA SURREALISTA)

De Hollywood a Bollywood, hui dia el kitsch recorre el planeta. El kitsch és un fenomen universal, omnipresent i transversal; podem rastrejar la seua presència en totes les classes socials i en qualsevol ideologia política, de la mateixa manera que la seua empremta es troba en tots els sectors culturals i en qualsevol disciplina artística. Segons Matei Calinescu, el terme kitsch va començar a utilitzar-se en els cercles artístics de Munic, entre 1860 i 1870, per a referir-se al «material artístic barat» (Calinescu, 1991: 229). No obstant això, podem trobar objectes kitsch molt abans de l’aparició d’aquest terme que els agrupa conceptualment, sense que per això perden la seua rica i variada singularitat.

Aquesta exposició va començar a plantejar-se abans que un virus en forma de corona es colara a les nostres vides. Volíem (aleshores) introduir un poc del jovial món del kitsch a les sales del nostre Museu. La mateixa –i més forta– intenció ens guia ara. Sens dubte, als esdeveniments recents els cal una àmplia alenada d’una estètica que defuig l’insondable per a identificar-se amb el lúdic i la desmesura, tot i que sense deixar, de vegades, de fer una crítica explícita del món que habitem.

El Museu de Vilafamés té 29 sales i un pati. En aquest últim col·locarem una peça, i també en la majoria de les sales, segons el seu context i dimensions. Un total de 29 obres (d’autor o anònimes) dialogaran amb les que les poblen ara. La mostra estarà oberta al públic des del 26 de setembre al 16 de gener de 2021.



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